Най-новата поетична книга на Габриела Цанева отново излиза със знака на издателство gabriell-e-lit – първо като електронно издание в двата формата .pdf и .epub, достъпна за свободно четене и сваляне от платформата на издателството.
През идващата есен ще предложим на читателите и издание в
печатен формат.
Художественото оформление на корицата, както и пълноцветните
картини и хайга в книжното тяло са дело на поетесата-художник.
Структурно и тази стихосбирка следва утвърдената вече за
автора схема, като събира поезия, живопис, хайку, хайбуни и хайга в една
завладяваща сплав, където гражданският патос естествено преминава в медитативно
съзерцание, за да бъдат достигнати най-дълбоките извори на про-никновението, да
бъде постигнато равновесие в прозренията за духовно бягство и
себеосъществяване, за бунт и връщане към света, който можем да променим.
И това намира своя израз в композицията – „поетическите“
части са две – „Нощта на щурците“ и „Отдалечаване“, следвани от третата,
жанрово различна „Хайбуни, хайку и хайга“.
Разграничението е времево и тематично, донякъде само
подвластно на авторовото послание. Или послания?!
Много са въпросите, които поставя книгата, като не дава
еднозначни отговори. Онова, което е ценно, е стремежът към отхвърляне на
статуквото на ежедневието – едно отражение на пробуденото общество, което
рефлектира в съзнанието на твореца, за да достигне до своето
художествено-философско осмисляне.
Още в първото стихотворение четем:
Щурците пищят –/
надлайват се с кучетата…………/Пия носталгията на август,/…… нощта връхлита / измита,
/измита безсънието ми – /клепачите падат /върху зида на бузите – /звънят, /като
клепала в утрото.
И виждаме, как една констатация на природна активност
преминава в състояние на духа, а оттам идва пробуждането. Запомнящи се образи,
но отново – не това е най-същественото, а начинът, по който поезията преминава
от нивото на личностно преживяване, към призив за пробуждане.
Стихосбирката е препълнена с емоционално напрежение –
наситеност, която пари, изгаря, оставя следи – и която намираме на всяка
страница, защото, Габриела Цанева не просто констатира; тя намира свързаност в
разплетените нишки на битието, които поддържат събитийната последователност в
континуума на времето и ги следва, за да ги преподреди. Така нарушава
предопределеността, за да постигне неуловимото – минало/спомен – настояще/прозрение
– бъдеще/многопосочност. Тази обща схема на мислене е приложима за всеки стих в
книгата, независимо от обекта на авторовото изследване.
И независимо от словесното и метафорично изобилие в
първите две части, противостоящи на пестеливостта на изказа, наложена от
жанровите особености на източните форми на поетико-прозаично и визуално
изразяване.
Габриела Цанева е художник, който твори в цвят. Картините
й притежават ярка изразност, която е далеч от изчистената естетика на
калиграфията и суми-е, но въпреки това /или – именно поради това/ още в първата
ѝ цялостна творба, замислена и създадена като „хайга“ – „Състояния. Хайта“,
изд. „Изток-Запад“, С., 2014 г. картините остават следствие/първопричина на
вербалните изкази – поетични импресии или кратни източни форми.
Тук ще цитирам само два примера.
Хайку, което става повод за създаване на картина и
последвалото им вплитане в хайга:
любов –
танцът на пчели
над цъфнал цвят
И картина, която породи своето хайку, за да се превърнат
в хайга:
между залеза
и изгрева –
убежището на нощта
В заключение ще кажа, че книгата съдържа творби от
периода юли 2020 – април 2021 и е един сполучлив опит да се превъзмогне както
усещането за изолация, наложена от пандемията Ковид, така и съзнателно-несъзнаваното
бягство от политико-социалната реалност. Проблемът за избора стои пред всеки от
нас като мислещ индивид и като част от съвкупността фактори, които изграждат
обективното съществуващо. Днес е по-болезнен от всякога. Абсцесът, събрал отровата
на последното десетилетие ще убие организма на социума, ако не бъде спукан. И
това трябва да бъде направено, независимо дали ни харесва, или не. Тук и сега. Другата
възможност е още по-плътно да затворим очи.
Няма коментари:
Публикуване на коментар